Aki
szerelmes, jól is hazudik. Mindenki másképp, de becsapja szerelmét, élet- vagy
házastársát. Az őszinteség csak idegenek között lehetséges. Két férfi és két nő
keresi az élet legfontosabb dolgait: szeretetet, bizalmat, őszinteséget. Amit
találnak helyette: szerelem, vágy, hazugság és kaland. Mindannyian hazudnak
egymásnak, mind olyasmiket ígérnek, amelyről tudják, úgysem fogják betartani.
Két házaspár története négy és fél éven át: szent elhatározások, nagy
fogadkozások, hazugságok, bevallott és ki nem mondott vágyak története.
A
film alapjául szolgáló színdarab az elmúlt években London és New York egyik
legnagyobb és legbotrányosabb sikere.
Gondolatok a filmről
Bizarr.
Meghökkentő. Furcsa. Szürke. Színes. Játszma. Négyszög. Hazugságok hálója.
Kapcsolatok. Bizalom. Bizalmatlanság. Utak egymáshoz. Utak egymástól.
Mi ez? Nehéz megfogalmazni
összefüggően milyen volt ez a film. Az ember köpködi egymás után a szavakat.
Mind jó szó, mind kulcsszó, de mondatba pakolni őket óriási kihívás.
Dan és Alice
London gyalogos forgatagában pillantják meg egymást. A lányt elgázolja egy
taxi, Dan kórházba viszi, így ismerkednek meg. Anna Dan-t fotózza a készülő
regényéhez. Larry, pedig a planetáriumban találkozik Annával, azt képzelve,
hogy vele beszélgetett egy internetes szexoldalon (pedig igazából Dan írogatott
Anna nevében).
A kapcsolati
szálak keresztül-kasul kuszálódnak, bonyolódnak ebben a filmben. Alice szereti
Dan-t, Larry szereti Annát, Anna és Dan egymást, de mindkettő az előző kettő
valamelyikével él tartós párkapcsolatban. Hát nem őrület?
Maga a cselekmény
több évet ölel fel, de csupán a vágások, schnittek váltakozásából érzékeljük mindezt.
Az alkotók nem rágják a szánkba, hogy melyik év melyik hónapját írjuk. Ettől
egy kicsit időtlenné válik minden. Olyan ez, mintha belepillantanánk valamelyik
szereplő agyába, és kiragadnánk ezeket a jeleneteket. Külön jó, hogy mindig más
szereplő agyába pillantgatunk.
Bár a történet
sarkalatos témája a megcsalás, hűtlenség, ki-be lépkedés egy-egy kapcsolatba,
még sincs a filmben egyetlen szexjelenet sem. Utalásokból, elbeszélésekből
tudjuk, hogy ki, mikor, kivel, hol, de vizuálisan nem tárják elénk, s ettől még
rejtélyesebb, s még feszültebb hangvételű a történet, továbbá nem tudjuk, hogy
igazán megtörtént-e, vagy csak egy-egy szereplő állítja-e, hogy igen, ezáltal a
néző bizonytalankodik, kételkedik, csakúgy, mint a szereplők.
Az agyunkat
rengeteg kérdés kezdi ostromolni. Létezik-e igaz szerelem? Miért nem azt
választjuk, aki iránt érzünk valamit? Miért akarunk erőnek erejével működtetni olyan
kapcsolatot, ami kezdettől fogva sántít? Mi a ragaszkodás alapja? Mi számít
megcsalásnak? Hol kezdődik és hol ér véget a bizalom? Visszaszerezhető-e? Végül
is ki a leggyengébb láncszem? Mikor kell őszintének lenni? Mikor jobb inkább
hallgatni?
"Mi olyan jó az igazságban? Próbálj meg
hazudni, ez a világ közös pénzneme."
A párbeszédek
nagyon szókimondóak, helyenként vulgárisak. A színészi alakítások szuperek.
Natalie Portman lubickol ebben a szerepben, az arcjátéka nagyon kifejező, illik
hozzá ez a különc, titokzatos, furcsa karakter. Jude Law, nos, ő Jude Law.
Hozza a kissé esetlen, lúzer nekrológírót, akiben mégis csak van valami
férfias, ha egyszer kapcsolatszédelgésre adja a fejét. Néha viszont elsírja
magát. Szinkronhangnak jobb lett volna Stohl András (a Holidaybentökéletes Jude hang volt). Julia Robertstől nem estem hanyatt. Valahogy nem
tudta velem elhitetni, hogy miért őrül meg érte Larry, és miért fut utána Dan
is, mint valami pincsikutya. Régen volt már a Micsoda Nő… viszont a depresszív
oldalát a karakternek jól eljátszotta, legalább is erre enged következtetni az
állandó fancsali ábrázat, amit magára öltött ebben a másfél órában.
-
Mért öltöztél föl?
-
Mert lehet, hogy szakítani akarsz, és
nem akartam köntösben lenni.
Clive Owen egyszerűen
zseniális. Kezdetben az orvosi köpeny ellenére egy lúzernek hittem, aki a neten
keresi a gyönyört. Később besoroljuk őt a jófiú kategóriába: odaadó, szerető
férj, nagy kiskutya szemekkel imádja Annát, végtelenül őszinte, mert szerelmes
és nem bír hazudni. Aztán mindezt kiforgatja, és az arcunkba vágja, hogy ő a
legnagyobb májer, a legravaszabb agy mindenki közül, és sakk mattot ad a
történetnek. Nagyon megérdemelt volt a Golden Globe és a BAFTA díj, amit ezért
a szerepért bezsebelhetett.
Életszagú,
realista, néhol kőkemény, s nincs boldog befejezés, sőt szerintem befejezés
sincs, mert az élet egy örökös körforgás és folyamat. A tanulság talán az, hogy,
szerelemben, háborúban mindent lehet, és az nevet a végén, aki utoljára nevet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése