Füleld le, miről
szól
Maggie
nem sok sikert ért el az életben: partikra jár, váltogatja munkahelyeit,
egyetlen értékének a férfiakra gyakorolt vonzerejét tartja. Egyébként se pénze,
se otthona, barátoknál, rokonoknál száll meg, míg azok rá nem unnak. Testvére,
Rose mindenben az ellentéte: egyetemet végzett, menő jogi cégnél dolgozik, és
szinte minden idejét a munkája köti le. Emellett folytonosan a testsúlyával
küzd, és kellő önbizalom híján a társasági és szerelmi élete is a nullához
közelít. Egy veszekedést követően a nővérek felkeresik rég nem látott
nagyanyjukat. A találkozás mindannyiuk életében döntő változást hoz (port.hu).
Gondolatok a
filmről
Szeretem, amikor
bizonyos sztereotípiák visszafelé sülnek el, még pedig jó értelemben. Néha
beülünk egy lélekbemászó marcangolós mozifilm elé, mert éppen ahhoz van
kedvünk, vagy, talán mert ettől intellektuálisabbnak érezhetjük magunkat. S
aztán kisül, hogy az egész nem akkora durranás. Máskor meg, valami habkönnyű
limonádéra vágyunk, ahol eljön a herceg fehér lovon, felnyalábolja a hősnőt és
ellovagolnak a naplementébe. Ám ehelyett, kapunk valami igazán komolyat,
mondanivalót, útravalót, ami megérint bennünket, s miközben a film után a
kávénkat kavargatjuk, még mindig azon merengünk mit láttunk. Velem is ez
történt most.
Cameron Diaz neve
szinte garancia arra, hogy sokat fogok nevetni, és miután felkelek a fotelből,
szebbnek látom majd a világot (nem véletlen, hogy a Holiday a kedvenc filmjeim
egyike). Most is nevettem, de azért ez a történet nem volt annyira habos-babos,
könnyed, mint aminek a fülszöveg eladja. Lehet, hogy sokan meg sem nézik, csak
legyintenek, hogy ’á nem kell nekem ilyen komolytalanság’. Tony Colette neve
remélem bizakodásra késztet titeket is, de ha nem, akkor megpróbálom én.
![]() |
Forrás |
Adott egy
testvérpár, akik még ha akarnák se különbözhetnének ennél jobban. Maggie
(Cameron Diaz) gyönyörű, szőke hajú, hosszú combú, karcsú lány, akinek egyetlen
mosolyától elalél minden férfi. Tudja is magáról, hogy milyen hatást gyakorol
rájuk, s nem habozik ezt minél többször kihasználni. Ingyen italok, kósza
pásztorórák, carpe diem életérzés. Az életében nincsen semmi stabilitás: nincs
állandó lakhelye, képtelen egy állást huzamosabb ideig megtartani, abszolút
üresfejű, buta libának tűnik, aki a környezetén élősködik.
Rose ezzel
szemben céltudatos, egyetemet végzett, komoly nő. Rendes állása van, mondhatni
a munkájának él, látástól vakulásig az irodában robotol, s már-már olyan
szürkének tűnik, mint a kosztümök, amiket visel. Nem egy kimondott szépség,
nincs önbizalma, a magánélete pedig kész katasztrófa. Mindennek tetejében még
csélcsap húgát is neki kell istápolnia, minden probléma Rose vállára nehezedik.
Komoly konfliktus
támad közöttük, amikor Maggie nem tud parancsolni az ösztöneinek, s olyan
dolgot tesz és mond, amivel vérig sérti a testvérét, s akkora árkot ás köztük,
amit nem lehet csak úgy betemetni. Hirtelen nem számíthatnak egymásra többé,
ami azért elszomorító, mivel ők ketten voltak egymásnak a család.
Ugyanis a háttérben
mindenféle lappangó, elnyomott, elfojtott titkok lebegnek, ki nem mondott,
elhallgatott katasztrófák: egy távolba vesző nagymama (Shirley McLane), egy
gyenge alárendelt apa, egy szurkálódó, távolságtartó mostoha, és a „bezzeg”
mostohatestvér, valamint egy halott anya emlékképe.
S ahogy néztem,
néztem ezt a két nőt, egyszer csak elkezdtek összesimulni és eltűnni a
különbségek. Akármilyen konfliktusokkal terhelt évek állnak mögöttük, mégis
felülír mindent egymás iránti szeretetük. Mindez nem varázsütésre történik,
amolyan hollywood-i stílusban, hanem igazán átérezzük mennyire problémás az egyik,
vagy a másik, ők is tudják ezt magukról, mégis ezzel együtt és ezen felül jó
testvérek, legjobb barátnők, és ezt a köteléket semmilyen őrültség nem írhatja
felül.
![]() |
Forrás |
S valóban igaz a
mondás, hogy ha egy családban valamelyik fél elkezd változni, az a többiekre is
kihat. Maggie felkeresi soha nem látott nagymamáját, s bár először azt tervezi,
hogy lenyúlja a pénzét, mégis marad, s elkezd regenerálódni, elkezdi összerakni
az életét, és még barátokat is talál. Nagyon mókás és üdítő élmény volt az
öregotthon lakóival találkozni, látni, hogy két egymástól ennyire távol eső
generáció hogyan hat egymásra, s mennyi mindenben meg tudják változtatni – még
ha csak kicsit is – a másik életét. Bírtam az öreglányokat, ahogy megmondják a
frankót J
Maggie változik,
és megmutatja nekünk, hogy bizony a kilónyi önbizalom és szépség mögött is
lehetnek sérelmek, bizonytalanságok, gyengeségek, csak van, aki jobban tudja ezeket
palástolni. Rose is szép lassan rátalál önmagára, s e változás közepette
elkezdjük szépnek, értékesnek, pótolhatatlannak látni őt. A két testvér egyre
jobban közeledik valami eredő középponthoz, s mindjárt jobban átlátjuk miért
is, hogyan is testvérek ők. S közben szép lassan a múlt kirakós darabkái is a helyükre kerülnek.
![]() |
Forrás |
Shirley McLane
szerintem lubickolt ebben a nagymama szerepben. Egyetlen fejbiccentéssel,
oldalpillantással, vagy kézmozdulattal érzékeltetni tud nagy igazságokat, olyan
könnyedén magára ölti ezt a szerepet, mint valami könnyű nyári ruhát. Szerintem
sokan szeretnénk ilyen karakán nagymamát, aki egyszerre biztosítja számunkra az
érzelmi biztonságot, ugyanakkor gatyába ráz minket, és nem hagyja, hogy
belesüppedjünk az önsajnálatba. Nem oszt mindentudó tanácsokat, csak
iránymutatást, és hagyja, hogy mi magunk bogozzuk ki a csomókat. Kevés embernek
adatik meg ez, de legalább ha leülünk a képernyő elé, kicsit mi is
megtapasztalhatjuk milyen érzés.
Most biztos úgy
tűnik, mintha valami nagyon drámai izéről írnék, pedig nem. Pont annyi dráma
van benne, amennyi kell, de azt mindig ellensúlyozza egy kis nevetés. Az egész
életszagú, nagyon is valóságos, de mégsem fekszi meg a gyomrunkat, ugyanakkor
ad egy kis gondolkodnivalót. A végkifejlet is megelégedéssel tölt el, nem
cukormázas habcsók, de attól még lehet, hogy táncolni támad kedvünk :)
S végül, de nem
utolsó sorban, jöjjön a számomra legszebb momentum a filmből, egy vers E. E.
Cummingstól:
Kötődés
Magamban hordom a
szívedet,
a szívemben
hordom.
Mindig itt van
velem.
Bárhová megyek,
mindig kell nekem.
És akármit
teszek, bármi lesz,
Te ott leszel
kedvesem.
A sors nem
riaszt,
mert Te vagy a
sors nekem.
Nem kell világ
ennél szebb,
mert Te vagy a
világ, igen.
Íme a titkok
titka,
mit senki se tud:
gyökere minden
gyökérnek,
rügye minden
rügynek,
egek feletti ég a
fán,
mely maga az élet.
Mely magasabbra
nő,
mit a lélek
remélhet,
vagy elme
megérthet,
mint az alá nem
hulló csillagok csodája.
A szívemben
őrizlek.
Ott őrizlek a
szívemben.
A film Jennifer Weiner: Egy cipőben c. regénye nyomán készült.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése