Viviane sikeres fényképész. Miután összeveszik a bátyjával,
Frédérickel, mély érzelmi és alkotói válságba kerül. Teljesen elveszettnek érzi
magát, amikor találkozik Guillaume-mel. A fiatal szerelőből árad az energia, és
titokzatos személyisége Frédéricre emlékezteti. Hatására újra kedvet kap a
fotózáshoz. Hamarosan rájön, hogy Guillaume valamit rejteget a múltjában. Egy
tragédiát, amely elpusztította a férfi családját. A férfi azóta is bűntudatot
érez a történtek miatt. Miközben Viviane a férfit fényképezi, Guillaume lassan
megnyílik előtte, és feltárja szívét a lánynak. Közösen megtalálják az utat a
gyógyuláshoz.
Gondolatok a filmről
Hangulatilag
ez a legkülönösebb film, amit mostanában láttam. A cím alapján azt hittem,
francia, de kiderült, hogy kanadai, de mégis a színek, a tónusok, a környezet,
az időjárás, valamiért olyan skandináv hatást keltett bennem.
Nem
hiába áll a fotózás, a fényképezés a középpontban: az egész film, mintha
sok-sok pillanatképből lenne összegyúrva. A kameramozgások is ráfókuszálnak a
karakterekre, közelről hozzák az arcokat, a vágások sem olyan kapkodóak, telis
tele van lassú, kitartott jelenetekkel, mintha arra várnának, hogy a néző is
elkapja a megfelelő pillanatot és kattintson egyet képzeletbeli kamerájával. A
vizualitás központi szerepet tölt be, a megszokotthoz képest kevés párbeszéd
hallható a filmben, és azok se valami hosszúak, mintha mindenki tőmondatokban
beszélne, és csak a legszükségesebb közlendőkre szorítkozna.
A
film lassan indul be, mintha egy albumban összerakott képsorozat alapján
kellene megfejtenünk a történetet. Kapunk egy kirakós részletet, aztán amíg
törjük a fejünket hová illik, addig más darabkák villannak fel. Két idősíkon
mozog a film: Viviane jelene és múltja között ingázunk oda-vissza. A
kapcsolódási pontot mindig valamilyen jelenben játszódó esemény, vagy mozzanat
adja, mely rárímel múltbeli élményekre.
Viviane
és Guillaume kapcsolata különleges. Miközben a portréfotózás meglehetősen intim
dolog, szükséges hozzá valamiféle vibrálás a fotós és a modell között, mégis
eleinte óriási távolságban vannak egymástól. Nem tudnak semmit a másik
életéről, mintha a csend be lenne betonozva köztük és nem lenne átjárhatóság, s
csak a képek beszélnek, arról mi zajlik le kettejük lelkivilágában. Éles
kontraszt volt számomra, hogy Viviane szinte belemászik Guillaume intim
szférájába az objektívvel, s közben a fiú minden más területről kiszorítja őt:
nem kérdezhet, nem látogathatja meg otthon, és csak ő keresheti, amikor neki
úgy hozza úri kedve.
Az
egész környezet olyan steril: téli hideg táj, ahol a fehér és a szürke
árnyalatai dominálnak. Vivian műterme is légies, üres, minden fémszínű, vagy
fehér, és a lakása sem sokkal barátságosabb. Lecsupaszított, hideg, üres terek,
olyan minimalista létezés, ami párhuzamot von a szereplőkkel, a hevenyészett
dialógusokkal, valamint azzal, hogy a szereplők érzelmi élete is ilyen
kiüresedett és élettelen. Legalább is, ami a felszínt illeti.
Mindez
úgy, hat, hogy szeretnénk kitölteni nézőként ezt az űrt. Tudni akarjuk, mi
történt Viviane és az öccse között, tudni akarjuk Guillaume-ot miért gyűlölik
ennyire a szülei, és főleg ő miért gyűlöli ennyire önmagát, hogy néha még saját
magának is szándékosan fájdalmat okoz. Ettől aztán minden képkockára, minden
elejtett félmondatra olyannyira figyelünk, úgy csüngünk rajtuk, mintha az
életünk múlna rajta. Nem akarjuk elszalasztani a nagy pillanatot, amikor lehull
a lepel és minden megvilágosodik előttünk.
A
színészek arcjátéka lenyűgöző volt számomra. Főleg Guillaume, mert a
metakommunikációjával, ideges mozdulataival, szempillarezdüléseivel többet
elmondott önmagáról, mintha órákig folyvást dőlt volna belőle a szó.
Egyedül
a Viviane-t játszó színésznőt nem tudtam néha hová tenni. Sokkal idősebb,
törődöttebb az arca, mint Guillaume-é, nem tudtam eldönteni, hogy a történetben
is ekkora-e a korkülönbség köztük, vagy ez egy szerencsétlen választás
eredménye. Még ha szakmailag kiégett is, vagy depressziós, egy fotóst akkor is
máshogy képzel az ember: bohémabbnak, szétszórtabbnak, mintha fordítva lenne
behuzalozva, és elméje folyamatosan művészi magasságokban szárnyalna. A
műteremben is minden élére volt állítva, nem fetrengtek mindenhol a képek,
kamerák, ötletvázlatok, nehezen tudta elhitetni velem a színésznő, hogy tényleg
egy vérbeli fotóst alakít. Persze ez a film koncepcióján is múlt.
A
történet végére a sorok összeérnek, a tudnivalók kitudódnak, minden képkocka a
helyére kerül, ám ez is valami furcsán-szép művészi megoldással. Koránt sem az
amerikai filmek cukormázas, habos-babos, nulla gondolkodást igénylő, boldog
befejezését kell ideképzelnünk. Itt a befejezés is olyan, mint egy fénykép,
vagy egy műalkotás. Belevetítheted a saját nézőpontodat, új elemeket fedezhetsz
fel, kitöltheted a szíved melegével, vagy épp a benned dúló érzelmekkel. Te is
alakíthatod, formálhatod, nem kell elfogadnod egy kész, megkonstruált valamit,
miközben mégis kapsz valami kézzelfoghatót, de rajtad áll, hogy milyen
jelentéssel ruházod fel.
Csak francia nyelvű ajánlót találtam, de én magyarul néztem :)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése